Sven Houlberg: Fra Post Malone til The Mind

Journal

Sven Houlberg: Fra Post Malone til The Mind

Sven Houlberg: Fra Post Malone til The Mind

Sven Houlberg er en iværksætterånd fra København, hvis rejse har været drevet af en passion for reklame, musik og mennesker. Fra klubpromotor til ejer af sit eget marketingbureau har hans vej været alt andet end lige. På en grå og våd tirsdag på Østerbro i København er Sven midt i et opkald med en kunde, da vi hilser på ham. Hans tone er varm og munter, da han inviterer os til at sidde ved hans bord i caféen, hvor servitricen kender hans navn. Han er en person, der er god til mennesker. Det er ikke underligt, at hans karriere har ført ham så mange interessante steder hen. Så her er uden videre, hvad han har lært undervejs, og hvad vi kan lære af ham.

"I gymnasiet begyndte jeg at holde fester med op til 2000 mennesker"


MMG: Du har en farverig professionel opvækst; fra at være den foretrukne DJ i modebranchen, til musikmanager på den legendariske københavnske natklub Rust til nu at drive dit eget marketingbureau. Alt dette kunne være bucket list-mål for næsten alle, jeg kender. Hvordan startede det hele, og hvordan har du udviklet dig gennem din karriere?

SH: Min karriere har været præget af mit tidlige liv, hvor jeg flyttede meget mellem lande og skoler. Jeg var et udadvendt barn og lidt af en klassens klovn, så jeg var god til at underholde andre, hvilket hjalp mig med at opbygge et stort netværk fra en ung alder. I gymnasiet begyndte jeg at holde fester, som tiltrak op til 2000 mennesker. Disse arrangementer var så populære, at de nærliggende barer måtte ansætte ekstra folk for at håndtere de mange mennesker.

Svens indsats fangede de etablerede arrangørers og spillesteders opmærksomhed, og snart organiserede han events med kunstnere som Justice, Booka Shade, Surkin og Deadmau5.

Denne erfaring kulminerede i en ti år lang periode på Rust, en legendarisk natklub i København, hvor han hentede globale navne som Post Malone og Lil Yachty.

SH: Min tid i musik- og nattelivsbranchen lærte mig at 'læse et rum'; at kende stemningen hos et publikum, et brand eller et marked og vide, hvad jeg skal spille som det næste. Alle disse erfaringer og de færdigheder, jeg har fået fra dem, har været afgørende for min nuværende rolle, hvor jeg driver mit eget marketingbureau.MMG: Du driver dit eget bureau nu, hvad er det bedste ved at være din egen chef? Og det værste?

SH: Det bedste ved at drive mit eget bureau er den frihed, det giver. Det giver mig mulighed for at stole på og handle ud fra min intuition uden at skulle søge godkendelse fra partnere eller en arbejdsgiver.

På den anden side, siger han, er det mest udfordrende aspekt ensomheden, da han er en enmandshær.

SH: Det er et bevidst valg at være alene, for jeg vil gerne lære alle facetter af min virksomhed at kende, før jeg overvejer at udvide. Jeg tror på, at man skal køre sit eget løb, men måske vil jeg i fremtiden tage en partner med om bord.

"Det bedste ved at drive mit eget bureau er den frihed, det giver"

MMG: Har du et godt råd til nogen, der drømmer om at følge i dine fodspor?

SH: Vær altid ydmyg, og vid, at der altid er mere at lære, men vær sikker på dine egne evner og den værdi, du tilfører. Vær naiv og tillad dig selv at drømme, men vær opmærksom på de realiteter og udfordringer, der ligger forude. Find mentorer, ideelt set tre eller fire, som giver dig et mangfoldigt perspektiv, og brug dem som vejledere i de mange aspekter af din karriere. Det er uvurderligt at lære af dem, der har gået andre veje.

At begå fejl er ikke bare uundgåeligt, men det er også vigtigt, siger Sven. Enhver fejl er et springbræt i en læringsproces og et tegn på, at du skubber til grænserne.

SH: Det er helt normalt at tvivle på sig selv. Men selv når tvivlen sniger sig ind, så skub fremad og gør det alligevel.

"Når tvivlen sniger sig ind, så skub fremad og gør det alligevel".